پیامک

علت خارش بعد از عمل بواسیر چیست؟

علت خارش بعد از عمل بواسیر چیست؟

علت خارش بعد از عمل بواسیر چیست؟

عمل بواسیر یکی از روش‌های درمان بیماری بواسیر یا هموروئید است. این روش درمانی که آن را به نام «هموروئیدکتومی» نیز می‌شناسند یک روش بسیار مهم و مؤثر جهت درمان بواسیر پیشرفت کرده به شمار می‌رود. به طور معمول از عمل بواسیر در هنگام هموروئید درجه ۳ و ۴ یا هموروئید پرولاپس استفاده می‌شود تا این بیماری به شکل کامل درمان گردد. 

یکی از موارد بسیار مهم پس از عمل بواسیر عوارضی است که ممکن است این جراحی در ناحیه تحت مداوا داشته باشد. یکی از این عوارض خارش بعد از عمل بواسیر است که ممکن است در بسیاری از بیماران دیده شود.

علت خارش بعد از عمل بواسیر به موارد متعددی باز می‌گردد. یکی از عللی که نقش مهمی در خارش بواسیر پس از عمل دارد التیام ناحیه جراحی شده است. از آنجایی که در روش هموروئیدکتومی عروق دچار التهاب و تورم در ناحیه بخیه زده می‌شوند این مسئله می‌تواند باعث خارش پس از عمل جراحی شود. در واقع جوش خوردن بخیه‌ها و بهبود پوست در ناحیه می‌تواند از مهم‌ترین دلایلی باشد که پوست فرد دچار خارش می‌شود. 

یکی دیگر از علل خارش بعد از عمل بواسیر ممکن است به عدم بهداشت این ناحیه بازگردد. بسیار مهم است که پس از اجابت مزاج ناحیه مقعد به شکل کامل با آب شستشو شود. عدم رعایت نظافت ناحیه مقعد می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها در این ناحیه و مشکلاتی نظیر خارش ناحیه تحت مداوا گردد.

خشک بودن ناحیه تحت درمان نیز می‌تواند علائمی همچون خارش را در پی داشته باشد. خشک شدن پوست همان‌طور که می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن خارش ایجاد کند در ناحیه جراحی شده هموروئید نیز می‌تواند باعث خارش شود.
توجه به این نکات می‌تواند کمک کند تا افراد پس از جراحی هموروئید کمتر با عوارضی همچون خارش روبرو باشند.

علت خارش بعد از عمل بواسیر چیست؟

بواسیر چیست؟

شاید بسیاری از افراد که دچار علائم خاصی در ناحیه مقعد خود شده‌اند ندانند که علائم آنها ممکن است ناشی از بیماری بواسیر باشد. آشنایی با اینکه بواسیر چیست برای افرادی که علائم غیرعادی در ناحیه مقعد خود مشاهده می‌کنند بسیار اهمیت دارد. دانستن اینکه بیماری بواسیر چیست به افراد کمک می‌کند تا با مشاهده علائم این بیماری هرچه سریع‌تر برای درمان به پزشک متخصص بواسیر مراجعه کنند تا روند درمان آنها آغاز گردد.

بیماری بواسیر یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی است که باعث التهاب و پارگی رگ‌های ناحیه مقعد یا انتهای راست‌روده می‌شود و به رگ‌ها حالتی واریسی می‌دهد. این بیماری به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که نوع داخلی آن چهار درجه دارد.

بواسیر خارجی رگ‌های ناحیه مقعد را دچار آسیب و التهاب می‌کند و بواسیر داخلی باعث التهاب و کشیدگی رگ‌های انتهای راست‌روده می‌شود. چهار درجه بیماری بواسیر داخلی به مراحل خروج توده بواسیر از مقعد اشاره دارد. در مرحله یک توده بواسیری از مقعد خارج نمی‌شود.

در مرحله دوم توده از بدن خارج می‌شود و به شکل خودبه‌خود به داخل مقعد باز می‌گردد. در مرحله سوم توده بواسیری زمانی که از مقعد خارج می‌شود نیاز به فشار انگشتان دست برای بازگشت به داخل مقعد دارد و در مرحله چهارم توده بواسیری حتی با فشار دست به داخل باز نمی‌گردد.

علت خارش بعد از عمل بواسیر چیست؟

عمل بواسیر به چه شکلی انجام می‌شود؟

جراحی بواسیر روش مؤثری است که در گذشته پزشکان برای درمان هموروئید بیشتر از آن استفاده می‌کردند. این روش درمانی امروزه نیز در مورد برخی از انواع بواسیر توصیه می‌شود.
جراحی بواسیر به چند روش زیر انجام می‌شود:

هموروئیدکتومی (Hemorrhoidectomy)

از این روش جراحی به عنوان رایج‌ترین روش درمان بواسیر یاد می‌شود که به دو شکل باز و بسته صورت می‌گیرد. در روش بسته جراح پس از برداشتن عروق دچار التهاب و تورم محل را به شکل کامل بخیه می‌زند. در روش باز، پس از انجام جراحی، پزشک روش متفاوتی را برای بستن محل برش در نظر می‌گیرد. عمل بواسیر با روش هموروئیدکتومی مناسب بواسیر داخلی و خارجی است و به طور معمول هموروئید درجه ۳ و ۴ یا هموروئید پرولاپس با آن درمان می‌شود.

استفاده از رابر بند

یکی دیگر از روش‌های جراحی بواسیر استفاده از یک کش لاستیکی به نام رابر بند است. این کش لاستیکی را به دور پایه یا بیس هموروئید می‌بندند تا خون‌رسانی به عروق ناحیه قطع شود و به این ترتیب هموروئید از بین برود.

عمل بواسیر با استاپلر یا هموروئیدوپکسی

در این روش جراح با استفاده از یک دستگاه منگنه اقدام به برداشتن هموروئید و قطع جریان خون به توده بواسیری می‌کند. پس از مدتی توده بواسیر به مرور خشک شده و از بین می‌رود.
انتخاب روش‌های نام برده با توجه به وضعیت بواسیر بیمار توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. اینکه عمل بواسیر با تیغ جراحی می‌تواند برای بیمار مناسب باشد یا روش‌های همچون رابر بند یا استاپلر به نظر پزشک باز می‌گردد.

علت خارش بعد از عمل بواسیر چیست؟

درمان بواسیر توسط چه پزشکانی صورت می‌گیرد؟

زمانی که افراد با علائم بیماری بواسیر همچون درد، خارش و خونریزی در هنگام اجابت مزاج مواجه می‌شوند برایشان این سؤال پیش می‌آید که برای درمان باید به چه پزشکی مراجعه کنند.
در جواب این سؤال که برای بواسیر چه دکتری باید رفت؟ باید گفت که درمان بیماری بواسیر یا هموروئید باید تحت‌نظر فوق‌تخصصان کولورکتال باشد. این متخصصان در زمینه بیماری‌های مقعد و روده بزرگ تخصص خود را کسب کرده‌اند و به شکل کامل با بیماری‌های مقعد و روده بزرگ آشنا هستند.
از آنجایی که فوق‌تخصصان کولورکتال در زمینه بیماری‌های مقعدی تحصیل کرده‌اند و همچنین تجربه بالایی در درمان این بیماری‌ها دارند می‌توانند به شکل کامل تمام چالش‌های موجود در مسیر درمان را مدیریت کرده و به بهترین شکل بیماری بواسیر را درمان کنند.
امروزه در مراکز درمانی مختلفی فوق‌تخصصان کولورکتال اقدام به درمان بیماری‌های نشیمنگاهی از جمله بواسیر می‌کنند. یکی از مراکز درمانی تخصصی که در آن از مجهزترین و به‌روزترین دستگاه‌های لیزر جهت درمان بواسیر استفاده می‌شود مرکز درمان فوری است که پزشکان فوق‌تخصص کولورکتال خانم و آقا در آن به بیماران خدمات خود را ارائه می‌دهند.

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا